Monday, April 5, 2010

Kayuhan Ubi Rebus

Date : 04 Apr 2010
Route :Bkt Jelutung,Dragon Back,Ijok,Parit Mahang,Bkt Kucing,Bkt Kerayung,Bkt Kapar,Paya Jaras,Guthrie,Bkt Jelutung
Start Time : 08:00am
Distance : 102km
Riding Hour : 4 hours 05 minutes
Average : 25km/h
Riders : Yazid,aku,Azlan,Zairi,Shakri,Wak Jali,Pak Brahim,Rahman n Rashid
Tepat 0645am..aku gerak dari rumah Mak Mertua aku kat Gombak menuju ke Shah Alam...destinasi ride minggu ni...0745am aku sampai..masa aku sampai riders2 proton semua dah ada tengah menunggu ketibaan pelaton yg satu lg..aku,Pak Brahim,Rashid,Azlan ,Rahman ngan Wak Jali....tepat kul 0800am kayuhan pun dimulakan...utk stage yg pertama...Yazid ajak layan Dragon back dulu....dia cakap "kita layan bukit dulu.pastu nanti bila balik tak yah layan bukit lagi"...yg lain ngikut je...almaklumlah kitaorang pun bukannya tau sangat route kat sini...dia suruh layan bukit...layan jelah...20km yg pertama laluan semua berbukit....tapi alhamdulillah aku ngan selamba je sap..sap..sui...frame barulah katakan...tu yg selamba je tu naik bukit takda apa2 tu...sekali-sekala aku melayan Pak Brahim ngan Rashid...main tarik2...seronok tu bro....selama berbasikal...nilah kali pertama aku seronok melayan...kejap tarik naik bukit...kejap buat sprinting..pastu bagi member lain lak take lead...sampailah kat simpang tiga Tasik Puteri - Kuala Selangor...pit stop kitaorang yg pertama....apa pun kita layan cite2 kat bawah ni.....

melakukan persiapan terakhir sebelum memulakan kayuhan Ubi Rebus....

antara riders yg ride minggu ni ....dari kiri Kang Yazid,aku,Azlan,Sifu Zairi,Shakri,Wak Jali,Pak Brahim,Rahman(datang jauh...dari Rembau Brother ni) n Rashid

antara laluan Kat Dragon Back...alhamdullillah pagi tu laluan tak berapa sibuk sangat....sepanjang 20km pertama laluan berbukit ni...kiri kanan jalan dipenuhi ngan hutan...tu yg seronok tu...disamping berkayuh dapat gak kita menikmati keindahan dan kehijauan panorama yg terbentang...dapat gak nyirup udara nyaman....tak gitu bro...

kelihatan Bro Rahman,Wak Jali ngan Azlan sedang mengatur strategi...sebelum aksi kejar mengejar bermula....

ketika melakukan drafting di Dragon Back..... nak cite sikit pasal Dragon Back ni....selalu dengar cite je...Dragon Back ni laluan dia berbukit....ada lebih kurang 7 bukit kalau tak silap akulah...sejauh 20 km dari tempat permulaan...ketinggian dia boleh tahan gak...pada sapa2 yg baru pertama kali kayuh kat sini...boleh longgar gaklah lutut dibuatnya...tapi seronok...layan tu bro....

dipersimpangan Kayangan Height....kat dalam tu rumah orang2 kaya kut...tengok dia punya nama pun dah tau...aku ngagak je..tah ye tah idak....lantaklah..yg kaya diaorang bukannya aku...dan antara yg sempat aku snap...aku ni kayuh2 gak ambik gambar...ambik gak...bukannya apa...seronok nengok pokok2 yg menghijau ni...badan sihat hati pun senang...apa2 pun layan jelah bro....

dipersimpangan Puncak Alam -Kuala Selangor....pit stop yg pertama...sejauh 20km...sedang menunggu yg lain....


memulakan kayuhan untuk stage yg kedua...pit stop yg seterusnya kat rumah Mak Mertua Kang Yazid...sejauh 25km....pekena Ubi Rebus cicah sambal ngan ikan masin....

baru je start stage kedua musibah datang....salah sorang riders(Azlan)...dia punya tayar buat hal..apa lagi ramai2 pakat tolonglah...Azlan ni tinggal kat ngan rumah aku..tapi taman lain...dia tinggal kat Taman Saujana Impian...dia ni pun salah sorang otai gak ni...tapi dia cakap dah sepuluh tahun tak kayuh...semalam adalah ride yg pertama yg paling jauh dia pegi.selepas buat come back...dia cakap mula2 nak start ada rasa cuak sikit...takut tak boleh habis 100km ni...tapi kitaorang bagi dia semangat...kita kayuh sama2...pegi sama2..klau tinggal pun sama2...jangan takut....tu yg buat dia semangat tu....


lagi2 aku kena ambik gambar aku sendiri.....

Masjid Parit Mahang....besar masjid ni...cantik pulak tu...kawasan Parit Mahang ni kalau tak silap aku...majoriti penduduk dia Jawa.....kawasan perkampungan ni memang cantik....rasa mcm aku kayuh kat kampung bini aku kat Pasir Panjang.Sekinchan

diperkarangan rumah mak mertua Yazid...cantik rumah kampung ni....

jeng...jeng...jeng....ni yg buat semua riders tak tahan ni....pit stop yg kedua...kat rumah mak mertua Kang Yazid...pekena ubi rebus........sebelum tu aku nak cite sikit...mula2 tu mati2 aku ingat nak pekena ubi rebus ni kat mana2 warung tepi jalan ke...tapi dia cakap belum sampai lagi...depan lagi...depan mana aku pun aku tak taulah...warung dah 3 -4 warung yg lepas..tapi tak singgah2 pun...last2 dia ajak masuk kat satu rumah tu...aku peratikan takda pun warung...rupa2nya dia bagitau nilah rumah mak mertua aku...kita pekena ubi rebus kat sinilah....cis kau Kang Yazid...mati2lah aku ingat kat warung...rupa2nya kat rumah mak mertua kau...itupun sebelum nak sampai tu pun rumah mak mertua pun terlajak...apalah kau ni Zid....rumah mak mertua sendiri pun dah tak ingat jalan masuk dia....

perghhhh.....sekali2 melayan sarapan pagi jawa ni sedap gak....susah nak dapat kat Kl ni.....kat perkampungan orang Jawa je boleh dapat benda2 ni...kat tempat lain sorry lah bro....tak dapet do.....

semua tengah asyik dok pekena ubi rebus ngan ikan masin.....perhhhhhhh...wa caya lah lu Kang Yazid....mcm makan tengah hari tu....semua dah tak ingat apa dah...masa ni ingat melantak je ni...tak tau lepas ni ada lagi 50km perjalanan nak sampai kat tempat permulaan...makan bang jangan tak makan...bukan senang nak dapat makan mcm ni...bertahun aku kayuh...nilah pertama kali dapat sarapan macam makan tengah hari.....terima kasih Kang Yazid...jugak terima kasih pada mak mertua ngan wife kau Kang Yazid....next time boleh pekena lagi...k


huhhh Azlan sampai menjilat jari kau ye.......Wak jali steady je...sikit2 tapi bertambah-tambah...sifu Zairi...dah2lah tu kang tak larat nak kayuh kang....orang yg paling banyak melantak pagi tu....tak tau nak berenti tu....jangan marah sifu....nanti cepat tua...

bergambar kenangan didepan rumah mak mertua Kang Yazid...sebelum memulakan kayuhan seterusnya....masa ni dah pukul 11 pagi...matahari dah tinggi menegak...semua dah cuak...dahlah perut penuh ngan ubi rebus lak tu...

laluan sekitar Ijok - Kuala Selangor....



jalan menuju ke Paya Jaras....

sempat berehat lagi ..penat tu bro...mentari dah tinggi...tegak atas kepala...mana tahan...mau terbakar rasa kulit badan dibuatnya....

Lagi episod lepak..... berehattttttt....sebelum masuk Highway Guthrie...

bawah jejambat highway Guthrie...kat sini yg aku fail ni...masa tu tinggal lagi 15km nak habis....peha rasa nak krem...terpaksa aku perlahankan kayuhan...takleh dah nak layan Pak Brahim...klau aku layan gak otai ni alamat naik teksilah aku....apa2 pun ride semalam aku enjoy...dah tiga tahun aku kayuh...baru semalam aku melepasi angka 100km...bravo untuk aku dan terima kasih pada riders2 yg sama-sama berkayuh semalam....tq bro...gua caya sama lu orang....layannnnnnnn

No comments:

Post a Comment