Wednesday, April 23, 2014

Wanita Kotor Itu Ibuku!

"Pengotor betul aku tengok orang tua tu..!"sergah Abu pada Nija dan Liza serta beberapa orang lagi membernya. "Kau ini... tak baik.. cakap mcm tu.. kita nih orang muda patutnya sopan...!"kata Nija sambil memerhatikan Liza yang kelam kabut meninggalkan kumpulannya. "Wei.... Liza kau nak gi mana..?" jerit Burn. "Maafkan Liza ibu... Liza tak sanggup nak mengaku ibu waktu itu...!"kataku sambil meninggalkan ibuku yang berlari mengejarku. "Kau tengok.. pompuan tua tu ikut Lizalah...!"jerit Abu terkejut. "Biarkanlah agaknya dia ingat Liza tu anak dia kot.. aku tengok dia dok asyik bawak gambar kehulu kehilir.. aku rasakan aku nak tengok juga satu hari nanti... !"kata Abu memberitahu. "Aku nak join weii Bu... sok lusa kita gi amik picture yang kat tangan dia tu...!"kata Burn menyokong sambil menepuk² bahu Abu. Mereka sama-sama ketawa..... Nija meninggalkan mereka kerana tak sanggup bersubahat dalam perkara yang mereka bincangkan itu. "Aku blah dulu.. Liza dah blah.. bosan aku tengok korang.. kurang ajar cam nih....!"kata Nija sambil meninggalkan Abu yang terpinga-pinga... "Pulak...!"kata Burn kehairanan. Abu dan Burn serta beberapa rakan mereka berbincang mengenai gambar dan orang tua berkenaan. Setelah berbincang Abu membuat satu rancangan yang dia akan memberikan orang tua itu makanan tengahari dengan harapan gambar itu dia letakkan di sebelahnya ketika makan kelak. Yang lain bersetuju dengan cara tersebut. Setelah bersetuju Abu memberikan sms kepada Nija dan Liza keputusannya mengenai gambar yang sering orang tua itu lihat setiap hari. "Apa...!"jerit Liza terkejut. "Hello...! Nija... kaupun terlibat sama ker..?"tanyaku kepada Nija. "Taklah.. aku malas nak campur lepas kau blah akupun angkat kaki gilah...! tak kuasa aku nak layan diorang.. kurang ajar tu namanya dah over sampai orang tuapun dia nak layan camtu..!"jawab Nija perlahan tetapi masih menampakkan perasaan marah melalui suaranya yang agak tegas. "Okelah.. aku nak gi beli barang kejap...!"kataku sambil mengakhiri perbualan. Aku mesti bawa perempuan itu balik kerumah. Aku rasa sudah sampai masanya aku buang sikap maluku sendiri. Aku malu hendak mengaku perempuan pengotor itu ibuku. Setahu aku, aku anak orang kaya kepada Tan Sri Azman Syarif... tetapi kebenaran terserlah dan sememangnya bukan berpihak kepadaku. "Liz kena terima.. papa sayangkan liz sama macam dulu... kita bawak ibu Liz tinggal dengan kita yer...?"kata papa kepadaku bila aku ditegur oleh perempuan tua itu pagi sebelum Abu bertemu dengannya tengahari kelmari di cafe kolej. "Makcik ini salah orang ini...!" marahku ego dan meninggalkan orang tua itu di bahu jalan. Mujur tak ada orang yang tahu insiden pagi tersebut. "Kalau papa bawak dia Liz lari dari rumah ini... Liz tak ada ibu macam tu pengotor betul... ! kalau ya dia ibu Liz kenapa papa tak jaga dia..? kenapa papapun biarkan dia gila mcm tuu dok hurung gambar Liz satu KL nih.. malu tau tak...!"jerit Liz bila dia melihat papanya kesal tak sudah. "Papa tanak dia ambil Liz dari papa sebab itu papa biarkan dia merayau tak tentu hala... biar orang ramai kata dia gila... asalkan Liz sentiasa ada besama papa. Papa akan lakukan apa sahaja.. itu pesan mama pada papa...!"pujuk papaku. "Papa tak adil pada ibu Liz... skang nih Liz tak tahu sama ada nak mengaku dia ibu Liz.. depan kawan-kawan Liz.. or nak biarkan kawan-kawan Liz malukan Liz esok pagi...!"kataku sambil keliru dan menanggis. "Semua orang ada silap... papa sanggup cari ibu Liz sekarang juga....!"kata papa sambil meninggalkan aku terpingga seorang diri. Kaki ku berat.. hendak melangkah. kerana nasibku diketahui esok kelak.. dan aku bukannya anak kandung Tan Sri Azman Syarif pemilik syarikat perkapalan di Malaysia yang terulung.. dan aku sebenarnya anak org gila yang pengotor seperti yang Abu katakan tengahari kelmarin. Aku menuju ke bilikku. Otakku beku.... Aku tak mampu berfikir. Dan aku membiarkan papa dengan pak samad pergi mencari. "manalah kita nak cari dia samad...?"tanya Tan Sri di dalam kereta. "Entahlah Tan Sri... sayapun tak tahu.. sebab saya tak pernah nampak dia..? Dah dekat 2 jam kita cari ini...?"kata Samad lagi. "kita balilah samad esok kita cari lagi...!"idea Tan Sri samad ikut kerana dia juga keletihan mancari serata KL. Esok paginya aku jadi resah... aku duduk di dalam bilik sementara sms Abu cukup mencabar kesabaranku. Antara ego dan ibu mana satu aku harus utamakan. Aku memberontak... aku teringat pesan mama.. jika kita buntu baca surah yasin dah selesai membaca berdoalah minta Allah tunjukkan jalannya. Aku capai surah yasin di sisi katil. Aku membacanya. Selesi membaca hati dan fikiranku tenang. Tidak lama kemudian papa masuk dan memberitahu yang dia gagal mencari ibuku. Aku tersenyum marahku tiada lagi. Aku tahu kenapa papa lakukan semua itu. "Liz faham ... dan Liz tanak tinggalkan papa sampai bila-bila okey.. Liz nak keluar ada kerja yg Liz kena lakukan sekarang ini juga...!"kataku laju dan berlari menuruni tangga. Aku mencapai keretaku dan memecut laju menuju ke tempat yang Abu serta Burn menjumpai perempuan gila yang pengotor itu. "Abu...! Aku tak nak kau buat mcm tu..! jom kita baliklah Abu..kesian dia.,..! kau buat macam tuu bagilah balik gambar itu.. kau tengok dia menanggis tu...!"marah Nija sambil memukul Abu yang masih ketawa. Aku sampai.. dan aku terus berlari keluar.. serta menampar... dan menolak Abu dan Burn ke tepi dam merampas gambar tersebut... Adegan aku disaksikan oleh Abu, Burn dan Nija yang agak kehairanan. "Ina... tolong ibu Na...! mereka ini ambil gambar kau masa kecil Na.. bagilah balik gambar tu Na.. itulah aja kenangan ibu pada kau Na...!"rayu perempuan itu sambil menanggis. teresak-esak tak ubah sepertti budak kecil. "Kau tengok..!"korang tahu takk.. siapa perempuan ini...!?"marahku tak tertanggung lagi. "Sabar Liz... akupun marah juga... tapi kau tetiba angin ini kenapa..?"tanya Nija sambil memujukku kebelakang... "kau ini pehal Liz.. tetiba tumbuk aku sebab perempuan jijik ini...!"marah Abu... Burn hanya diam kehairanan. "Perempuan pengotor yang kau cakap ini.. yang ada depan aku ini. skang ibu kanduang aku faham...! puas hati korang...! lepas ini kalau kau nak hebohkan satu kolejpun aku tak heran dah...! gi mampus...!?"amahku memuncak... egoku menurun kerana aku tahu aku bersalah dan berdosa yang amat sangat. Semuanya terdiam... Burn kebelakang...! dan terduduk.... sedangkan Nija tak berkedip langsung.. dan Abu tersentak betul dan gambar yang ada ditangannya terjatuh. Dikala jatuhnya gambar tersebut aku lihat perempuan tua itu tersenyum dan mengambilnya serta mula hendak beredar. Aku tersedar bila melihat ibuku pegi meninggalkan aku seperti dia telah menemui anaknya semula. Aku terkedu..... Sungguhkah dia telah berpatah arang padaku. "Ibu...!"jeritku tanpa malu dan waktu itu satu ketenangan yang amat sangat aku perolehi. Perempuan itu terhenti langkahnya.... dan menoleh serta tersenyum.... "Kita balik ibu...! Liz tak malu lagi.. dan mulai dari hari ini.. Liz akan sentiasa bersama ibu. Biarlah tak ada kawan.. asalkan Liz jumpa ibu Liz semula...."kataku lemah dan tersenyum puas bila melihat ibu mencium gambarku semasa kecil. Aku meninggalkan Nija, Abu dan Burn di situ..... Papa tersenyum dan terus menghubungi doktor peribadi kami. Ibu kini tinggal bersama papa dan aku. di rumah besar ini. Biarlah sisa ini aku habiskan bersamanya. Malam itu aku mendapat sms dari 3 orang rakanku.... dan aku akan menunggu mereka jika persahabatan dan maaf mereka ikhlas kepadaku. "Ting.. tong...!"loceng berbunyi. "Liz.. kawan² kamu dah sampai dah nih.. turun cepat...!"jerit mak lijah isteri kepada pak samad. "Okey.. mak lijah... Liz turun....!"kataku dan mencium ibuku yang tidur kepenatan kerana rawatan dan proses membersihkan dirinya sepanjang hari ini. Cantik juga bila sudah bersih dan kemas.. kataku didalam hati.. sambil mencium dahi ibuku yang sedang nyenyak tidur..
Semoga bermanfaat dan kredit kepada penulis

No comments:

Post a Comment