Friday, October 24, 2014

Perbezaan Handphone Set Original vs Set AP


 

Apa itu Original set dan apa itu AP Set?

Apakah perbezaan di antara Original set dan AP Set?

Bagaimanakah perbezaan warranty di antara Original set dan AP set?
 
Apakah perbezaan kualiti di antara Original set dan AP set?
 
Bagaimanakah perbezaan harga Original set dan AP set?
 
Semua soalan di atas merupakan antara yang bermain di kepala sebelum membuat keputusan membeli sebuah handphone samada Original set atau AP Set. Ini kerana jualan handphone terutama smartphone seperti cendawan tumbuh masa kini dengan harga adalah amat berbeza walaupun model yang sama. Di bawah merupakan jawapan kepada persoalan di atas:
 
 
AP Set 
AP set ialah telefon yang diimport dengan kebenaran kastam, yakni telah dicukaikan oleh kastam dengan mendapat Approval Permit. AP set ertinya telefon ini diimport oleh Syarikat yang selain daripada pengedar yang sah (authorised distributor) seperti yang telah disebutkan tadi.

Ada di antara syarikat-syarikat yang import ini adalah syarikat yang besar. Jadi mereka boleh memberi jaminan yang agak elok juga, kerana syarikat jenis ini banyak cawangan di seluruh malaysia. Jaminan yang diberikan bukanlah jaminan daripada NOKIA atau SAMSUNG atau SE atau dengan kata lain, bukan jaminan pengilang, tetapi jaminan oleh pengimport itu sendiri.

Oleh itu, jaminannya sangat terhad. Terutama apabila telefon mempunyai masalah sehingga Charger dengan bateri kadang kala barang tiruan yang digunakan, bukan yang original daripada kilang telefon itu sendiri. Pilihlah kedai yang sudah dikenali dan mendapat rating daripada pengguna yang telah membeli dari kedai tersebut. Contohnya Directd di SS15 Subang Jaya.


Original set 
Apa yang dimaksudkan dengan ORI sebenarnya ialah telefon-telefon yang diedarkan oleh PENGEDAR YANG SAH yang dilantik dan diberi lesen pengedaran yang khas oleh pengeluar-pengeluar telefon seperti Nokia, Samsung, Motorola, SonyEricsson, Lenovo dan lain-lain lagi.

Telefon ini telah disediakan khas untuk jualan di Malaysia dengan beberapa sistem yang diselaraskan dengan sistem yang disokong oleh industri telekomunikasi Malaysia. Contohnya sistem bahasa Malaysia dalam telefon bimbit dan dalam buku panduannya.

Walaupun harganya mungkin agak mahal, tetapi anda akan rasa lebih selamat menggunakannya kerana jaminan yang diberikan adalah jaminan oleh PENGILANG sendiri. Ertinya, sekiranya berlaku kerosakan telefon anda, termasuk kerosakan kamera, anda boleh claim warranty dalam tempoh jaminan tersebut. Bahkan dalam sesetengah kes, pada luar tempoh jaminan pun dapat juga. 

Cari sahaja cawangan NOKIA, atau SAMSUNG atau apa jua jenama di negeri-negeri seluruh Malaysia, anda boleh bawa ke mana-mana cawangan jika ada kerosakan. Bahkan bagi sesetengah telefon ada Insurans untuk kerosakan apabila telefon masuk air pun! 

Berikut adalah senarai pengedar SAH (authorized distributor) bagi jenama telefon di Malaysia: 

NOKIA – Zitron, Avaxx, i-Mobile
SAMSUNG – Samsung, FMG
MOTOROLA – Midlands, Brightstar, Thorus
SONY ERICCSON - Midland, Grandtech dan T-Choice
HTC - SiS
LG - Thorus
IPHONE - Apple
LENOVO - ECS, Ingram Micro

Itulah antara Syarikat yang merupakan pengedar yang sah di Malaysia. Selain daripada itu adalah pengedar tidak sah walaupun mereka dakwa ORI set.

Perbezaan Kualiti
Dari segi kualiti, AP set adalah sama dengan original set. Ada company yang menjual AP set dengan companynya bertaraf ISO. Mereka boleh buktikan ini adalah set baru dari NOKIA tetapi AP.

Tidak dapat dinafikan ada peniaga yang mengambil untung dengan menukar set dalaman dan menjualnya dengan harga yang sama dengan set original dipanggil set recond.

Warranty

AP Set 
Dari segi warranty AP Set, paling baru AP set menawarkan warranty selama 24 BULAN untuk transceiver (mainboard/chipset) dan 3 BULAN untuk LCD, 3 BULAN warranty diberikan untuk battery dan charger. Warranty pula adalah dari Brandstar contohnya, bukan dari SONY. 

Urusan membaik pulih telefon di dalam warranty diuruskan oleh syarikat baik pulih mereka sendiri atau yang mempunyai hubungan dengan syarikat mereka. Kebiasaannya syarikat baik pulih handphone ini wujud berdekatan tetapi tidak semua. 

Oleh itu, kalau jikalau beli AP set di Kuala Lumpur, pembeli kena menghantar set mereka yang rosak kembali ke Kuala Lumpur walaupun mereka telah berpindah ke tempat lain misalnya.

 
Original Set 
Warranty Original set pula datangnya dari Midland atau company original yang lain. Warranty adalah selama 1 TAHUN termasuk trasceiver, LCD dan battery. Oleh kerana kita beli yang original, tentulah kita expect national warranty, jadi kalau kita beli di Kuala Lumpur kita boleh hantar set yang rosak di mana-mana wakil yang sah dan dilantik di kawasan berhampiran.


 
Harga 
Harga ap set adalah lebih murah dari original biasanya di dalam 10% - 30% lagi murah. Contohnya harga Sony Experia Z1 berharga lebih kurang RM1559. Original set ialah RM 1839. Perbezaan sebanyak RM280. Oleh itu, pembeli lebih berminat untuk membeli set AP disebabkan harganya. 

Adakalanya set AP tiada pilihan dari segi warna. AP set kadangkala datang dengan hanya satu warna dan menyebabkan pilihan pelanggan menjadi sukar. Memang kadangkala terdapat warna yang diingini tetapi ia kadangkala datang dalam satu warna dalam satu batch. 

Cara kenal pasti Set Original dan Set AP 

Paling Utama:
Lihat pada sticker belakang handphone, kalau tertulis selain daripada syarikat-syarikat yang sah yang disebutkan di atas, maka ia adalah AP. Stiker yang ORI biasanya tidak akan ditampal melindungi nombor siri telefon.

Kedua:
Boleh tengok kad warranty, kad warranty daripada pengedar sah, akan tertera nama syarikat pengedar yang sah tersebut. 

Ketiga: 
No Siri telefon: IMEI di belakang bateri itu sama dengan nombor siri di kotak. Jika anda membeli yang ORI, pastikan anda dapat kotak yang ada Nombor Siri yang sama dengan handphone. Sekalipun di telefon anda tertulis ZITRON, jangan terima kotak yang nombor sirinya berbeza dengan di telefon anda. 

Sekarang ini, terpulanglah untuk anda memilih yang mana sesuai bagi anda. Nak murah, pilih AP, ada duit lebih ambik yang ORI. Kalau tak pandai jaga ori atau AP tetap sama. Dan perlu diingat set klon totally different dari set ori dan AP


Semoga bermanfaat dan kredit kepada penulis

1 comment: