Tuesday, March 15, 2022

Adab

 Asy Syaikh Abdul Qadir Al-Jailani rahimahullah pernah berkata: "Aku Lebih Menghargai Orang Yang Beradab Daripada Orang Yang Berilmu. Kalau Hanya Berilmu, Iblis-pun Lebih Tinggi Ilmunya Daripada Manusia"

Dari kata-kata tersebut apakah anda sudah faham apa dulu yang harus kita dalami sebelum ilmu? Iya, itu adalah Adab!

Al-'adabul fauqol 'ilmi - "Adab itu lebih tinggi daripada ilmu."

Menurut bahasa, Adab memiliki makna: kesopansantunan atau kehalusan dan kebaikan budi pekerti.

Menurut Istilah, Adab ialah suatu ibarat tentang pengetahuan yg dapat menjaga diri dari segala sifat-sifat yang salah serta melatih diri dengan budi pekerti dan Akhlak mulia.Sedangkan Ilmu adalah seluruh usaha sedar untuk menyelidiki, menemukan, dan meningkatkan pemahaman manusia dari berbagai segi kenyataan dalam alam manusia. Segi-segi ini dibatasi agar dihasilkan rumusan-rumusan yang pasti. Ilmu memberikan kepastian dengan membatasi lingkup pandangannya, dan kepastian ilmu-ilmu diperoleh dari keterbatasannya.

Ilmu tidak dapat menjadi patukan buat kita menjadi orang yang berguna, kerana Jika engkau tidak beradab sedangkan engkau berilmu, maka bererti ilmumu tidak berupaya mentarbiyyahmu/mendidikmu. Seseorang yang beradab padahal dia tidak berilmu maka itu lebih baik dibanding seorang yang berilmu tetapi tiada beradab. Jika ingin menyampaikan ilmu haruslah beradab, jika ingin menasihati haruslah beradab, jika ingin memberi teguran juga harus beradab, atau jika ingin memberi peringatan sekalipun haruslah di dalam adab.

Semua harus bermula dengan Adab!

Jadi, janganlah kau merasa bangga dengan Ilmu yang telah kau capai, jika tanpa Adab itu semua akan percuma.

Ayuh cermin diri, kerana sudah seharusnya Ilmu Tidak MenjadikanMu Sombong!

No comments:

Post a Comment